Når vinterkulden får os til at skutte os under varme tæpper og når de store vinterfrakker graves from fra skabende, ved vi i iiINTERest, at det snart er tid til projektbesøg. I år lå projektbesøget senere end tidligere år, nemlig fra den 18. november til den 3. december. Kort før afrejse blev foreningens egen læge og suppleant til bestyrelsen, John Faber, ramt af sygdom og måtte derfor aflyse sin deltagelse. Det var derfor en lettere amputeret flok, bestående af Søren og Katrine, der drog afsted mod Indien en tidlig morgen sidst i november.
Bodil havde allerede befundet sig i landet i tre uger inden vores ankomst. Hun havde opholdt sig i silkelandsbyen, Tantipara, hvor hun er en ledende kraft i at gennemføre vores håndværksprojekt. I Tantipara har hun arbejdet tæt med lokale vævere, blokprintere, malere og brodøser på at fremme det lokale silkehåndværk, som har været uddøende i en årrække, stærkt presset af importen af billige industriprodukter. Projektdeltagerne er flyttet ind i et nyt hus, som bruges til værksted og eksperimentelt center for projektet, og her dyrkes de planter, træer og bær, som går ind i at producere naturfarven, som stofferne males med. Deltagerne har nu etableret en lille producentforening, hvor de er gået sammen om at udarbejde og sælge deres produkter. Som del af sit besøg hjalp Bodil til med forberedelserne til en håndværksmesse, som deltagerne er blevet inviteret til i Delhi.
Ud over et besøg til Tantipara og håndværksprojektet, havde projektbesøget uddannelsesprojektet som sit primære fokus. Sammen med Ahead-medarbejderne, som arbejder med uddannelse, og de lokale organisationer, som bidrager til at gennemføre uddannelsesaktiviteterne, besøgte vi flere skoler i Bhakura distriktet i Vestbengalen. På skolerne blev vi mødt af børn i alle aldre. De viste os de grøntsagshaver, de har startet, som en del af skoleprojektet. Haverne er udviklet og vedligeholdes af børnene selv, og i takt med at de får erfaring med at plante spinat, broccoli og medicinske urter, opsætte vandingssystemer og bygge fugleskræmsler, lærer de samtidig om vigtigheden af økologisk produktion for landsbyens helbred og miljø, om biologi og plantekemi og om vigtigheden af varieret kost for helbredet. Alt sammen på en engagerende og aktiverende måde, der giver børnene mod på læring og giver dem lyst til at møde op i skolen.
Uddannelsesprojekter er på nuværende tidspunkt i sin tredje fase og her har vi særligt fokus på at få stadfæstet og udbredt de aktiviteter, som vi har startet i de to foregående faser. Det betyder blandt andet, at Ahead arbejder på at involvere de lokale, kommunale og regionale autoriteter i vores arbejde og overbevise dem – med eksemplets kraft – om at integrere projektaktiviteterne i deres årlige og fremadrettede udviklingsplaner. I Bhakura havde vi glæden af at møde den områdeansvarlige kvinde på skoleområdet, i én af de kommuner vi arbejder i – en kvinde med store visioner og et klart udsyn i forhold til at gøre uddannelse glædesfyldt for børn i de fattige landområder. Hun anerkender vigtigheden af at involvere lokalsamfundet gennem forældre-lærermøder og nabolagsmøder, og har blandt andet etableret et udvekslingsnetværk, hvor lærere fra området kan komme på besøg på vores projektskoler og blive inspireret til at udvikle mere interessant undervisning. Det er kvinder som hende, der skal sørge for at gøre vores projektaktiviteter bæredygtige lang tid ud i fremtiden.
Som afslutning på besøget mødtes vi med det udvidede Ahead-hold samt vores civilsamfundsorganisationer i Shantiniketan til det årlige partnerseminar (jf. ovenstående billede). Her havde vi lejlighed til at diskutere det forestående program (se blog om partnerprogram), vende de udfordringer, som denne overgang vil betyde, og i øvrigt bruge anledningen til at få fortalt historier, udvekslet jokes – og som afslutning på turen mødes vi om et bål og sang sange fra vores forskellige hjemstavne (i den forbindelse fik vi støvet ’solen er så rød mor’ og ’jeg ved en lærkerede’ af til stor underholdning for de tilstedeværende). Alt i alt ser vi tilbage på (endnu) et godt og lærerigt projektbesøg – ikke mindst takket være Aheads dygtige planlægning og engagement.